Ricard Calvo Palomares; Juan A. Rodríguez Del Pino; Susana Marín Traura
Universitat de València
Facultat de Ciències Socials
Resum:
La innovació sempre és
positiva? , o pel contrari podem trobar efectes no desitjats en algún moment de
la seua aplicació? I en este sentit, creix el risc d’avaluacions més roïnes
conforme el professorat aplica metodologies més innovadores a la seua docència –o
al menys més novedoses- que obliguen a l’alumnat a un major esforç per a
superar l’assignatura (realització i entrega de pràctiques, avaluació continua,
assistència a seminaris,...)?
Presentem una experiència docent
desenvolupada als darrers quatre cursos a l’assignatura de Tècniques
d’Auditoria, inicialment al curs d’anivellació i després al de 3r de Grau de
Relacions Laborals i Recursos Humans de la Universitat de València, on s’ha aplicat
una metodologia docent fonamentada en l’aprenentatge cooperatiu-col.laboratiu i
l’avaluació centrada en les competències. Pràctiques basades en el treball en
equip, on la importància de la tasca recau sobre el que l’alumne fa, diu o
planteja –en la seua doble vessant, com a individu i com a membre d’un grup- i
no tant sols sobre el que el professor siga capaç de transmetre, on la
capacitat reflexiva –dins i fora de l’aula- es converteix en peça clau per a
seguir l’itinerari docent proposat, son algunes de les actuacions implementades.
Esta aposta docent ha generat
la necessitat d’un grau d’implicació per part de l’alumnat molt superior, situació
que un nombre d’estos no ha rebut amb massa entusiasme (entre d’altres, alumnes
que no podien seguir el ritme de les classes per treball o inassistència, o que
simplement preferien un mètode més tradicional, més simple basat en l’avaluació
d’uns coneixements exposats al llarg del curs). Amb la intenció d’intentar
analitzar els efectes que esta situació podia tindre sobre la valoració que
l’alumnat feia del docent i de l’assignatura, al curs 2011-2012 es va proposar
una medició paral·lela a la que es fa des de la Unitat de Qualitat de la UVEG.
Feta amb el mateix qüestionari, fica de manifest que els alumnes que han omplit
l’enquesta virtual han valorat pitjor la docència que els alumnes que la
ompliren a classe, el que pot indicar que els alumnes menys acordes amb aquesta
nova proposta docent –que a més habitualment no assisteixen a les classes- han
utilitzat en major grau este mecanisme per a fer-ho manifest.
No hay comentarios:
Publicar un comentario